Tekstvak: 1004

Aanleg

 

Nadat de Nederlandse en Duitse regering het benodigde traktaat hebben gesloten begint Regierungsbaumeister Küchler in februari 1899 met het inmeten van het tracé voor de AEE. De jaren 1900 en 1901 gebruikt men om de benodigde grond te verwerven, deels door koop, deels door onteigening.

 

De lijn loopt van Ahaus (aansluiting op de DGE lijn) naar Enschede via de haltes in Wessum (3,42 km), Averesch (6,02 km), station Astätte (7,43 km) en na 9 km de Nederlandse grens. Het eerste station in Nederland is Broekheurne na 13,51 km, dan de halte Esmarke na 18,52 km, deze heeft van 1904 t/m 1922 bestaan, daarna het station Enschede Zuid na 20,68 km. De lijn sluit daarna aan op het lokale spoor GOLS (Gelders Overijssels lokaalspoorweg Maatschappij) Enschede-Boekelo- Haaksbergen Eibergen, richting Winterswijk en Ruurlo.

De werkelijke bouw begint eindelijk op 31 juli 1901 in Ahaus en Alstätte. De enkelsporige lijn wordt volgens normen van het GOLS-spoor aangelegd en heeft een raillengte van 29.356 meter. De stalen spoorstaven van 25,6 kg/mtr zijn elk 9 meter lang en liggen telkens op 12 bielzen in een (groffe) zandbedding. Geen bedding van kiezel, zoals in het Ahauser Kreisblad staat. Dat is pas vanaf 1963 deels het geval. Langs de lijn loopt een telegraaf- en later een telefoonleiding.

In Nederland in het Getfert wordt station Enschede-Zuid naar voorbeeld van de GOLS gebouwd. In Broekheurne aan de grens komt een station met douanefaciliteiten.

 

‘s Morgens om tien uur vertrekt een feestelijk versierde trein met gasten van het Zuiderspoor in Enschede en rijdt om kwart voor twaalf (West-Europese tijd) het geheel versierde Ahaus binnen, waar diverse toespraken worden gehouden. Na anderhalf uur vertrekt de trein daar weer om rond drie uur in Enschede terug te keren. Aansluitend is er een feestdiner met concert en bal in beide steden,  in Enschede in “den Groote Sociëteit” (later de Twentse schouwburg).  Op een groot plakkaat is daar te lezen: “ Ich sei, gewährt mit die Bitte, in Eurem Bunde die dritte”, daarmee aangevend dat de nieuwe AEE-lijn de derde lokaalspoorlijn is die Enschede nu rijk was; het kolenspoor, het schaddenspoor en het klompenspoor.

 

 

18 februari 1903

De openingsrit met loc HSM 299 (later 1004). (de loc is in 1917 na een ongeval gesloopt)

het zuiderspoor    enschede

5

Etsen

Historie

laatste update: 26 mei 2017